Народният театър каза истината за хонорара на Малкович

от NarodSvoboden

Спектакълът „Оръжията и човекът“ под режисурата на Джон Малкович е покрил всички направени разходи за продукцията. Приходите от продадените билети, включително за предстоящите до края на месец януари 2025 г. представления, са в размер на 277 830 лева. Това съобщиха от Народния театър "Иван Вазов".

Ето какво гласи информацията:

Интересът към пиесата е голям, което води до заключението, че публиката вече даде своя отговор дали „Оръжията и човекът“ има или няма място в репертоара на Народния театър.

Настоящата система на финансиране на културните институти, от която Народен театър „Иван Вазов“ не прави изключение въпреки статута си на национален театър, предполага, че приходите от спектакъла определят доколко той е успешен театрален продукт.

Билетите са разпродадени

В случая с „Оръжията и човекът“ отбелязахме рекорден темп на продажбите още след първите 3 представления през ноември. Както съобщихме и преди седмица, билетите за следващите четири дати – 26 и 27 ноември и 8 и 13 декември, са разпродадени. Свободни места до края на годината засега има само за новогодишната вечер – 31 декември 2024 г. През 2025 г. планираните представления са на 16 и 17 януари.

Важно е да се отбележи, че в споменатия приход от 277 830 лева от продажба на билети влизат и 20 015 лева, които се наложи да върнем на публиката, която беше възпрепятствана да влезе в салона от „мирния“ протест във вечерта на премиерата.

Така щетата за театъра се равнява на 77 890 лева, които бихме получили, ако върху тези продадени билети се начисли и субсидията от страна на Министерството на културата.

Хонорарът на Малкович

По отношение на многото спекулации в публичното пространство какъв е размерът на хонорара на режисьора на постановката Джон Малкович, искаме да подчертаем, че сумата не се различава от обичайния хонорар, по който Народния театър работи с гостуващ режисьор за представление на Голяма сцена. Размерът ѝ не е никак сензационен – дори напротив.

Хонорарът многократно е покрит от приходите на представлението и представлява едва 0,53 % от разходите за възнаграждения на театъра към 31.10.2024 г.

Както във всички останали подобни случаи, конкретната сума е обект на договорни отношения, които са защитени с клаузи за конфиденциалност на информацията.

Оповестяването на подобна информация противоречи на европейската и българската практика по отношение на договорните отношения в сценичните изкуства. Въпреки че сумата не представлява сензация, обявяването ѝ би ни поставило в неетична, неудобна и вероятно юридически уязвима ситуация от гледна точка на правните взаимоотношения между театъра с гостуващите творци.

По-важното е, че така бихме създали прецедент с неблагоприятен ефект върху доверието на творците, с които активно търсим възможност да работим.

Приходи и разходи

Относно друга коментирана тема и в името на пълната прозрачност, отново заявяваме, че към 31.07.2024 г., края на театрален сезон 2023/2024, извършените разходи на театъра са в рамките на предоставения утвърден първоначален бюджет за 2024 година. Поради спецификата и особеностите на дейността на сценичните културни институти, театралните сезони обхващат два отчетни периода (две календарни години), като резултатите от 2023 г. са напълно покрити към 30.06.2024 г.

Реализираните приходи от началото на 2024 г. до момента са над 2 400 000 лева, като от тях приходите от началото на октомври и ноември, са над 560 000 лева.

Системата на финансиране на държавните културни институти и прилагането на делегиран бюджет стартира през 2011 година. За периода от 2011 г. до 2024 г. Методиката за преизчисленията на средствата по чл. 23а от Закона за закрила и развитие на културата търпи промени, както по отношение на компонентите, така и на периодите за извършване на преизчисление на полагаема субсидия.

При компетентното коментиране на финансовото състояние на който и да е български театър, трябва да се има предвид, че бюджетът се изчислява за период 01.01 – 31.12., а сезонът на организациите е от 01.09 до 31.07.

В началото на новия сезон обичайно се трупат повечето разходи поради работата по нови спектакли, а приходите се засилват с наближаване на премиерите на същите. Това не е новина, а факт вече 13 години поради методиката на финансиране.

Друго твърдение за финансовото състояние на Народен театър „Иван Вазов“ е опит за подвеждане на публиката.

Може също да харесате

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00