Това ще вбеси мнозина: Искаме си КЕЧ-а

от NarodSvoboden

Знаете ли какво е КЕЧ – това бяха квартирно експлоатационни части към армията, които строяха жилища за войската, казарми, пътища и т.н. В тях служеха най-вече циганета. Повечето неграмотни. Това пише в "Труд" Иван Стамболов-Сула.

Ето какво разказва той:

"Мнозина от тях за първи път спяха на бял чаршаф, хранеха се на бяла покривка и за първи път употребяваха вилица или лъжица. Командирите наемаха на хонорар начални учителки, за да ги учат на четмо и писмо. Да ги ограмотяват. След две години служба циганетата придобиваха професия и излизаха с документ за правоспособен кофражист, мазач, електроженист, дърводелец и т.н.

Много от тях след това се реализираха успешно в гражданския живот. Започваха работа, получаваха добри пари, строяха къщи, създаваха семейства“ – беше написал преди няколко години за в. „Труд“ журналистът Евгени Генов, известен като познавач на темата за отбраната и въоръжените сили.

Днес към спомена за строителните войски ни връща една фотоизложба, която беше на разположение на публика от 5 до 15 декември.

Изложбата се нарича кратко и ясно „Строителни войски“ и е дело на големия фотограф Гаро Кешишян. Нарекоха я „едно от най-значимите дългосрочни документални изследвания в българската фотография“. Съдържа 92 снимки, заснети в периода 1983-1995, посветени на трудовата повинност у нас.

В природата всичко е свързано – тези дни за втори път споменавам Александър Стамболийски. Първият път беше във връзка с преименуването и след това обратното възстановяване на името на храма „Александър Невски“, а вторият – сега, когато стана дума за трудовата повинност.

Строителни войски бяха военизирана строителна организация. Сега пак са строителна организация, но приватизирана. Историята им започва през 1920 г. с въпросния Стамболийски, когато се наричат „Трудова повинност“ и представляват система на задължителен обществено полезен труд, нещо като ангарията в Османската империя и бригадирското движение при социализма. През 1936 организацията е преименувана на „Трудови войски“.

„Строителни войски“ се нарича от 1969 до 2000, когато по инициатива на Евгени Бакърджиев (ако не ме лъже паметта) е разтурена и приватизирана. Десетина години по-късно започват да се надигат гласове за нейното възстановяване, тази идея добива най-официалната си форма в лицето на Красимир Каракачанов, когато той, в качеството си на военен министър, се обяви за възстановяването на строителните войски, най-малкото (освен всичко останало) като форма за борба с неграмотността в гетата.

Дали наистина строителни войски имаха дисциплиниращо влияние и дали повишаваха качеството на живот и степента на обществена реализация за представителите на определени прослойки? Повишаваха и още как!

Дълго време живях на бул. „Христо Ботев“ между Петте кьошета и пл. „Македония“ (сега там живеят внуците ми). Мнозина вероятно знаят, че тази отсечка е своеобразна пиаца за хамали – стоят край пътя и поклащат дебелите си въжета. Разбира се, онези, които държаха място на „Ботев“, бяха барони, не бяха обикновени цигани, но и те ще свършат работа за това, което искам да кажа.

В годините веднага след демокрацията всички бяха впиянчени и кой знае с какви тъмни сделки са се занимавали. После ги напипаха някакви протестанти и – о, чудо! – станаха съвсем прилични граждани или поне спряха да ходят пияни по улицата и да просят от минувачите. С времето се запознах с почти всички. Станахме дори нещо като приятели.

Оказа се, че повечето от тях са минали през КЕЧ-а. Откакто спряха да пият и да просят, започнаха да си търсят работа и да си намират. Невинаги като специалисти, но като хора с отговорност и трудови навици. Един даже направи логистична фирма и зареждаше затворите с разни неща, и аз не знам какви точно – вероятно стоки за лавките и столовете, нещо такова.

Друг пък наехме да направи ремонт на един имот и той се справи блестящо както с организацията, така и с изпълнението. Питах го къде се е учил и той каза – в КЕЧ-а. Наемали сме и други хора за инцидентна работа и в повечето случаи сме оставали доволни от тях, както и те от нас.

Цялата тая работа опира до един по-всеобхватен проблем – за съпротивата и усилието. Философски проблем.

Ето един съвсем прост пример от изпитанието, през което преминахме и което се наричаше „социализъм“. Сложете ръка на сърцето и кажете кои банани са по-сладки – тези, купени след един час унизително висене на опашка в името на домашния уют и коледно „благоденствие“, или онези, които днес си поръчвате по интернет? Но висенето на скотска опашка, въпреки че потвърждава принципа, е дребна съпротива и изисква нищожно усилие. Виж, казармата беше друго нещо.

Днес, когато някой каже, че казармата беше нещо полезно дори и извън националната отбранителна доктрина заради това, че влияеше положително върху характерите на момчетата, му се зъбят и му крещят, че казармата не била нещо хубаво. Но кой е казал, че е била хубаво! Напротив, ако беше хубаво, нямаше да донесе онези ползи, за които говорим. Онези ползи се появяват в личността на човека, когато мине през нещо лошо, а не през нещо хубаво и това е отразено в онази банална максима, дето трудните времена раждат силни личности и т.н.

Човекът е устроен (според мнозина наказан) така, че съдбата му да бъде да постига желаното след борба и преодоляване на трудности и препятствия. Когато изгонва Адам от рая, Бог му казва: „загдето си послушал гласа на жена си и си ял от дървото, за което ти заповядах, като казах: не яж от него, – проклета да е земята поради тебе; с мъка ще се храниш от нея през всички дни на живота си; тръне и бодили ще ти ражда тя; и ще се храниш с полска трева; с пот на лицето си ще ядеш хляба си, докле се върнеш в земята, от която си взет; защото пръст си и в пръст ще се върнеш“ (Бит. 3:17-19).

За да не изпаднат сега в депресия, атеистите могат да гледат на този епизод не като на действителна случка, а като на художествено обобщение, като на алегория.

Казват, че светът никога не е бил толкова хубав, колкото е сега – толкова подреден, регулиран и законен, толкова хуманен, толкова социален, толкова загрижен за правата и свободите на всеки отделен гражданин. Същевременно толкова технологичен и толкова финансово развит. Така е, няма спор. Но всичко си има цена.

Днес у нас стотици хиляди хора, които – хайде да го кажем така – не са от най-съзнателните по отношение на социалните си ангажименти и на отговорностите към общността си; не са сред най-ревностните в придобиването на знания и създаването и ползването на материална и духовна култура, не стават никакви, защото харчат всевъзможните социални помощи, които получават, начело с онези за многодетни самотни майки, които превръщат родителството в професия.

Много малки деца от тези социални среди не ходят изобщо на училище, но не спират да водят, че ходят, защото иначе парите ще спрат „да следват ученика“ (една от най-големите мушенгии на съвременна България), а може даже да се закрият училища и уютно устроени люде да изгубят заплатата си. А същевременно десетки бизнеси изнемогват от глад за работници и служители, но не намират достатъчно квалифицирани и достатъчно работливи. Къде е тук капитализмът, къде е пазарната икономика?

Въпреки че бащица на Строителни войски е Александър Стамболийски и въпреки че те бяха едно от най-характерните социалистически явления, по някакъв парадоксален начин те са едно чисто дясно явление, особено в социален план и на фона на днешното положение, непресъхващ извор за квалифицирани кадри с изградени трудови умения и навици.

Нали помните другата банална максима за разликата между лявото и дясното? Лявото дава на гладния риба, а дясното му дава въдица и го научава да си я хване сам. Така че възстановяването на Строителни войски ще донесе най-малко две чисто десни ползи: 1.) ще повиши качеството и конкурентоспособността на работната сила и 2.) ще облекчи задъхващата се социална система. Вярно, ще отдалечи доста публични говорители от популизма и неговите приспивни принципи, но пък нали всички на думи уж смятат популизма за нещо лошо – ами да се отдалечат малко от него в посока на здравия разум.

Историята е доказала, че човекът е придобил най-гордите си постижения с борба и труд. Или доброволни, или принудителни. Прекланяме се пред славните борци, минали през какви ли не премеждия, а същевременно искаме държавата да гарантира на всекиго равен достъп до „на баницата мекото и на работата лекото“.

Нека Строителни войски са принуда, но ние знаем, че и принудата може да бъде цивилизована и да се прилага чак след изчерпването на всички възможности пред свободната воля и личния избор. В крайна сметка принудата, когато не е самоцелен садизъм или средство за потисничество, води до хубави резултати. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

Може също да харесате

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00